Dag 9 - Nogmaals Mantova

9 september 2020 - Mantova, Italië

Zoals de titel al doet vermoeden stond vandaag in het teken van het bezichtigen van het stadje Mantova.

We hadden de tijd want hoe lang kan je in zo'n stadje ronddwalen, dus hebben lekker rustig aangedaan, tot 9 uur blijven liggen, vervolgens verse broodjes gebakken in onze oven en om een uur of half twaalf naar Mantova gefietst. Daar wordt je niet moe van want de camperplaats ligt op 1 km van het oude centrum, moesten alleen een brug over fietsen.

Nou we kunnen bevestigen dat Mantova heel erg leuk is maar dat je het ook met een paar uurtjes wel hebt gezien tenzij je de oude architectuur wilt opsnuiven maar wij zijn niet van die snuivers. Wij zijn van de snelle indrukken en dan weer een terrasje opzoeken voor een ijsje of een drankje, dat hebben we dus ook gedaan. Op de juiste plek kan je vanuit je terrasstoel ook veel zien, Ik heb dit keer meer foto's in deze blog toegevoegd zodat jullie kunnen meegenieten van de sfeer.

IMG_2067

IMG_2066

IMG_2057

IMG_2054

IMG_2047

IMG_2049

IMG_2060

IMG_2052

Gisteren kreeg ik een reactie van Rico die ons messcherp met de neus op de feiten drukte, ik weet niet of jullie de reactie van Rico en mijn antwoord daarop gelezen hebben maar het kwam erop neer dat we als gepensioneerde, nieuwbakken camperaars (Jezus wat klinkt dat oud) het op ons af moeten laten komen. En inderdaad hadden we het er zelf gisteravond ook al over gehad dat we niet meer zo veel moesten rijden per dag en niet te veel moeten plannen. Nou dat niet te veel rijden kan ik onderschrijven dus dat nemen we ter harte maar dat plannen hebben we nog wat moeite mee (sorry Rico), je moet toch op z'n minst weten welke kant je op gaat anders dreigt het doelloos in de rondte rijden te worden tot je op goed geluk een plekje vindt, zo ver zijn we gewoon nog niet.

Dus hebben we vandaag in ieder geval een hoofddoel gesteld voor de komende week, we gaan namelijk vanuit Mantova noordwaarts en, in het uiterste noorden, door de Italiaanse Alpen trekken, dus boven de meren langs, een beetje evenwijdig aan de Oostenrijkse en Zwitserse grens.. We hebben gemerkt dat we het rijden door de bergen heel erg leuk vinden en we denken dat we daar voldoende van gaan vinden. Ik weet dit niet helemaal zeker want in heb altijd van noord naar zuid gereden (en v.v.) maar nog nooit van oost naar west, we zouden ook de Dolomieten zelfs nog mee kunnen pakken maar dan moeten we weer een stuk oostwaarts (misschien iets voor volgende keer). Theo jij hebt dat toch als ik het me goed herinner ook gedaan een paar jaar geleden ?

Wordt vervolgd ...........

1. Theo:
    9 september 2020
    Mooie plaatjes! Doet me aan Urbino denken in de Marche.
    De route die jij bedoelt heb ik zeker gereden, meerdere keren zelfs..
    Mag ik jullie iig een voorzetje geven?
    Langs de oostelijke oever van het Gardameer (de westkant is nog mooier maar wel smallekes), via Madonna di Campiglio, Merano, Stelviopas (voor gevorderden!), Bormio naar Livigno
  2. Hans:
    10 september 2020
    Theo, we moesten vanmorgen de kaart er even bij pakken, de voorgestelde route lijkt me prachtig maar een aantal van de wegen geven op de ANWB routekaarten een rood caravannetje en sommige zelfs een caravannetje met een kruis. Nu heb ik wel een camper maar het lijkt me op dit moment veiliger om dit nog even niet te doen, we volgen ongeveer dezelfde route maar dan iets zuidelijker. Ik had vanmorgen bij een kruising waarvoor ik moest stoppen een kort maar heel steil hellinkje (eigenljk meer een hobbel) slippende voorwielen en rokende voorbanden dus moest me even 2 meter laten terugzakken en opnieuw proberen. Ging goed hoor maar als ik dit op bijvoorbeeld op de Stelvio pas met mogelijk veel fietsers ga krijgen weet ik nog zo net niet hoe dat gaat aflopen met de banden.
    Dus safety first, maar bedankt voor de tip.
    Hans
  3. Niny:
    9 september 2020
    Uitslapen,beetje fietsen,terrasjes,lekkere temperatuur,dit noemen ze nu vakantie,geniet er heerlijk van. Niny
  4. Theo:
    10 september 2020
    Heel verstandig. Die rode caravannetjes staan er niet voor niets 😉. De Stelvio is wel heftig, smal en steil. Ik lees in jullie dagblog dat de bestemming vandaag Lago di Caldonazzo is. Onze buren zijn daar net vorige week van teruggekomen. Prachtig daar! Veel plezier!