Dag 8 - Mantova

8 september 2020 - Mantova, Italië

Laat ik met het goede nieuwe beginnen, vandaag wederom zonnig en 28 graden.

Niet dat er slecht nieuws is hoor maar vandaag 6 uur en 353 km aan één stuk gereden, zonder tussenstop maar in de camper is dat geen straf, hij rijdt heerlijk en je zit relaxed als in een zetel. Zolang Joyce mij maar van eten en drinken voorziet is het goed te doen (af en toe verdwijnt ze even naar de keuken). Opnieuw geen snelweg gezien vandaag, alleen maar binnendoor wegen. Als ik dan een minpuntje moet noemen, dan is dat de route redelijk saai en vlak was (behalve dan de eerste 75 km door het Aosta dal), maar ja dat kan niet anders na die tocht van gisteren.

Ik weet niet waar de Italiaanse overheid haar geld aan besteed maar een ding is zeker dat is niet aan het onderhoud van de wegen, wat een gaten. Het is maar goed dat Joyce zo goed kan stutten anders was het hele servies door de camper verspreid.

Gisteren overigens nog een provisorische reparatie gedaan, we hebben namelijk een soort apothekers kast en tijdens alle haarspeldbochten gisteren duwde het rol hek steeds het kastdeurtje open met het gevolg dat één van de scharnieren op half 7 hing. Schroefjes weer vastgezet en een soort borging in het rol hek gemaakt (gelukkig had ik mijn accu-tol bij me) en vandaag geen problemen meer mee gehad, ondanks de staat van de wegen.

Hadden we vanmorgen een mooie route op de kaart gepland die ruim bij Milaan wegbleef, nou onze dashboard kabouter Garmin had daar hele andere ideeën over. Voor we het doorhadden reden we richting Milaan en was het te laat om nog om te keren. Misschien was zijn route wel sneller dan die van ons (zal ik nooit weten) maar hij stuurde me bijna dwars door Milaan heen. Nou heb ik dat ook weer meegemaakt, met een camper door een grote onbekende stad met Italiaanse rij gewoonten, dwz het recht van de sterkste. Nu is die camper net een kleine vrachtwagen dus heb ik af en toe ontzag kunnen afdwingen maar het was wel scherp blijven.

In ieder geval veilig Mantova bereikt en voor het eerst staan we vandaag op een echte camperplaats (zie foto) in plaats van op een camping. Had ik trouwens al gezegd dat het merendeel op campings uit campers bestaat, caravans en tenten zijn duidelijk in de minderheid. Opvallend is ook dat de meeste camperaars in de kracht van hun leven zijn  (60+ dus).

20200908_173852

Ik hoop morgen meer foto's van Mantova te kunnen delen.

1. Hanneke:
    8 september 2020
    Milaan!! Spannend. Maar was het niet rustig nu het corona tijd is..Rob heeft vanaf vandaag vijf weken vakantie. Maar naar Milaan gaan we niet. Brabant dat staat op het programma! En de efteling!!!
  2. Niny:
    8 september 2020
    Die senioren doen het nog niet zo slecht,en deze gaan ervoor.
  3. Theo:
    8 september 2020
    Een traditionele wegenkaart misschien achter de hand houden?
  4. Judith:
    9 september 2020
    Mijn hart maakte een sprongetje van blijdschap dat jullie toch besloten hebben naar Italië te gaan! Naar mijn mening de enige juiste keuze, behalve de slechte wegen dan... Leuke dorpjes, mooie natuur, vriendelijke Italianen, de Italiaanse taal en heerlijk eten... zucht... ben jaloers.