Dag 20 - Geen meer maar een See

20 september 2020 - Salem, Duitsland

Even voor mijn eigen statistieken, gisteren hebben we in totaal 295 km gereden, dat was ik vergeten te vermelden en daar hebben we ongeveer 6½uur over gedaan.

Vandaag dus in Salem, zuid Duitsland, blijven staan en vanmorgen rustig aan gedaan, het is hier een stuk kouder ’s-nachts dus gewoon lekker tot een uur of negen in bed blijven liggen.

Hiermee heb ik meteen het grootste nadeel aangestipt van Duitsland ten opzichte van Italië, althans in deze tijd van het jaar. ’s-avonds koelt het al snel af en wordt het behoorlijk vochtig, dus vanaf een uur of 8 in de camper gezeten, aan mijn blog gewerkt en rummikub gespeeld, doen we regelmatig.

Naast genoemd nadeel heeft Duitsland ook voordelen, het sanitair op de camping is van top klasse en wordt goed schoon gehouden, de plekken zijn veel ruimer en alles is gewoon goed geregeld. Het werd uiteindelijk mooi weer vandaag met een graad of 24 dus dat benaderde de Italiaanse temperaturen van de afgelopen weken.

Vandaag ondervonden we tijdens onze fietstocht van een kleine 40 km naar de Bodensee dat ook de fietspaden goed zijn aangegeven en vooral, er zijn wegwijzers die we in Italië maar ook in Frankrijk nauwelijks hebben gevonden. Desondanks zijn we toch een paar keer verkeerd gereden maar dat kwam meer doordat we gewoon niet de juiste plaatsnamen volgden dan doordat het niet goed stond aangegeven, laten we het houden op onze eigen onbekendheid met de plaatselijke topografie.

In Salem eerst nog even naar het “Schloss” geweest dat wel open was maar dat we na een paar foto’s te hebben gemaakt hebben overgeslagen, we gingen liever een stuk fietsen.

IMG_2145

20200920_131559

Ons besluit om niet aan de Bodensee een camping te zoeken bleek ook juist te zijn, het was er behoorlijk druk maar het was dan ook zondag n mooi weer dus dan moet je ook niet op Scheveningen komen. Op en terrasje aan de Bodensee nog even wat Duitse braadworsten genuttigd met een kaiserbroodje en een goed glas bier.

IMG_215120200920_14101720200920_140830

Het blijkt dat ze in Duitsland, in tegenstelling tot de berichten, ook redelijk relaxed omgaan met de mondkapjes, op straat worden ze nauwelijks gedragen maar zodra je een terrasje, restaurant of winkel ingaat dragen ze hem gewoon maar daar zijn we zo langzamerhand aan gewend geraakt.

Verder nog wat foto’s gemaakt voor de blog volgers die ik in het stukje heb verwerkt.

Morgen hebben we gepland om bij Karin langs te gaan in Geilnau. Is een flinke rit van zo’n 460 km maar dat is voornamelijk snelweg dus dat moet wel lukken in een uur of 5 á 6. Ik rijd meestal tussen de 90 en de 100 km/u met de camper maar je weet het nooit in Duitsland met de “Baustelle’s”, dat blijft gewoon een drama. Moeten nog even kijken waar we de camper moeten zetten maar Karin lijkt iets te hebben geregeld.

Ik weet dan ook niet of ik morgen tijd heb om de blog te schrijven dus als er geen is, niet teleurgesteld zijn of ongerust, er is niets aan de hand.

1. Theo:
    20 september 2020
    Goede reis morgen!
  2. Niny:
    20 september 2020
    Gezellig op weg naar Karin,geniet er van,neem er n glaasje op,en wacht dan maar gewoon op t volgende verhaal,zolang jullie maar geen enge dingen meer beleven,.Niny
  3. Rico:
    21 september 2020
    "Lekker" verhaal Hans. vooral dat stukje over die Bratwursten, een paar zelfs. Ook wij hebben gisteren ongeveer 40 kilometer gefietst en..........een schnitzel gegeten. Gewoon om samen met jullie de Duitse sfeer te beleven. Heerlijk. Veel plezier morgen in Geilnau?!