Dag 4 - Besancon

4 september 2020 - Chalezeule, Frankrijk

Ik wil beginnen met een kleine correctie op de blog van gisteren. Volgens Joyce was er niets mis met haar kaartlezen maar was de bewegwijzering destijds in Frankrijk gewoon beroerd. Als je een bepaalde plaats volgde, kwam het regelmatig voor dat op een kruising de bewuste plaats ineens op de borden ontbrak en dan moest je snel keuzes maken, soms pakte dat verkeerd uit, waarvan akte.

Ook wil ik even reageren op commentaar van Theo en Rico, twee fanatieke Francofielen. Zo lang de Fransen Engels met me blijven praten gaat het goed, 30 jaar geleden was dat ondenkbaar en als ik dan ook maar een paar woorden Frans probeerde dan kreeg ik of een waterval over me heen waar ik niets van begreep, of ze keken me glazig aan omdat ik het verkeerd uitsprak. Ik heb in die 30 jaar geleerd om gewoon te doen alsof je geen Frans spreekt, wat trouwens niet ver van de waarheid is.

Vandaag weer de fiets gepakt en naar Besancon gefietst, was niet zo ver dit keer, slecht 25 km in totaal, en er bleek ook nog een mooie fietsroute te lopen zonder autoverkeer vanaf de camping langs de Doubt (zie foto) tot vlak bij de citadel, een meevaller dus.

IMG_2017

In Besancon wilden we natuurlijk de citadel bezichtigen maar deze bleek op een berg te liggen met een behoorlijk steile klim ernaar toe.

Met de ervaring in Luxemburg nog in ons hoofd begonnen we aan de steile klim, lage versnelling en hoge ondersteuning natuurlijk. Ik moet zeggen het ging best voorspoedig totdat ons een bus tegemoet kwam en we de kant in moesten. Het weggetje was dermate steil dat we gewoon niet meer konden opstappen en op gang komen dus toen hebben we het maar opgegeven en zijn omgedraaid want met mijn prothese steile hellingen op lopen is zo mogelijk nog kanslozer dan op de fiets. Ik moet hierbij even toelichten dat we 2 dagen geleden een soortgelijke situatie hebben meegemaakt in Luxemburg nadat ik had mis-geschakeld. Nadeel van elektrische ondersteuning, heb ik nu ondervonden, is dat wanneer je bergop niet trapt, je op een steile helling de ondersteuning meteen stilvalt en ik vervolgens zijwaarts in de greppel naast de weg belandde. Ik wilde hier eerder geen melding van maken omdat het een beetje beschamend was maar in dit verband verklaart het waarom we maar zijn omgekeerd en de citadel dan maar van afstand hebben gefotografeerd.

IMG_2020

Het oude centrum van Besancon ligt aan de voet van de citadel en is leuk om doorheen te wandelen of fietsen. Werkelijk iedereen draagt mondkapjes, zowel in winkels als op straat, gelukkig hadden we die bij ons dus we hebben ons aan de lokale regels aangepast en ik ben dit keer niet burgerlijk ongehoorzaam geweest (wie mij een beetje kent weet dat dit veel moeite kostte).

Zoals was beloofd was het prachtig weer en dik 25 graden en we hebben lekker in onze korte broek en T-shirt gefietst. Het is nu trouwens half 9 en ik zit dit te schrijven voor de camper, nog steeds in korte broek en T-shirt al begint het nu bijna donker te worden.

Morgen verkassen we naar het meer van Annecy, weer zo'n jeugdherinnering.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl