Dag 16 - meer 5 - Lago di Como

16 september 2020 - Colico, Italië

Vanmorgen om even voor elf uur de camping aan het meer van Iseo verlaten en via Bergamo naar het Como meer gereden zoals gepland. Het was een rit van slechts 120 km dus rond 1 uur kwamen we op de camping aan die we hadden uitgezocht, camping Piona in Colico aan de oostkant van het Como meer in het bovenste gedeelte.

De rit langs het Como meer (tenminste de doorgaande weg) bleek een 4-baans snelweg te zijn die voor het grootste gedeelte uit tunnels bestond dus het onderste gedeelte van het Cpmp meer hebben we eigenlijk nauwelijks gezien (af en toe tussen 2 tunnels een paar honderd meter). We hadden natuurlijk langs het meer kunnen rijden over de oude route maar ik denk dat we er dan in plaats van een half uurtje zeker 2 uur over hadden gedaan en daar had ik niet zo’n zin in vandaag, het stuk tot de voet van het Como meer schoot al niet op.

Er was voldoende plek op de camping die overigens voor 75% uit vast campeerders bestaat en de rest uit passanten plekken. Opnieuw zijn we erin geslaagd een plek te bemachtigen direct aan het meer. Alle foto’s in deze blog zijn dan ook van onder onze ingedraaide luifel (zie onder voor de reden hiervan) gemaakt, de eerste en laatste van ongeveer hetzelfde uitzicht.

20200916_143307

20200916_143152

Ik begrijp nu overigens waarom er zo weinig campings zijn aan het Como meer. De bergen rondom het meer rijzen voor een groot gedeelte bijna loodrecht direct uit het meer dus er zijn nauwelijks oevers. Het plaatsje Colico ligt overigens aan een soort lagune met, naar nu blijkt, een stuk of 3 campings erop die wij vooraf niet hadden gevonden.

Opnieuw een zonnige warme dag van zo’n 28 graden maar in de middag stak een behoorlijk harde wind op (volgens de weersvoorspelling zou het windstil zijn), lekker voor de verkoeling maar de luifel die we meestal als eerste uitdraaien konden we nog maar net op tijd weer indraaien. Bij onze buren vlogen de stokken omhoog en hadden schade aan de luifel, mazzel dus voor ons.

Zijn vanmiddag bij de camper gebleven omdat we geen zin hadden om uit eten te gaan en hebben een beetje met de buren zitten praten, 2 oudere stellen uit Spjkenisse met 2 campers. Uiteindelijk hebben we een kop kippensoep uit blik gegeten (hadden we nog), broodjes gebakken en een broodje zalm (die we eerder hadden gekocht) klaar gemaakt, heerlijk. Tijdens het eten de zon wederom achter de bergen zien zakken.

Wel hoorden we vanavond wat onweer in de bergen maar het lijkt over te trekken, er is ook geen regen voorspeld vandaag, maar het zou ook windstil zijn.

20200916_183022

Dit is nu het 5e meer in Italie en ze hebben allemaal één ding gemeen, het sterft er van de muggen in deze tijd van het jaar. Je ziet ze niet, je hoort ze niet maar we worden gek geprikt en zitten elke dag helemaal onder de bulten die hevig en langdurig jeuken. Vaak gaan we van ellende ’s-avonds de camper maar in met alle horren dicht maar dan nog komen ze binnen. Ik schrijf deze blog dus weer vanuit de camper ondanks dat het buiten nog een heerlijke temperatuur is.

Morgen weer de fietsen weer tevoorschijn halen en kijken wat er in de omgeving is te zien. We denken hier tenminste 2 nachten te blijven maar er schijnt vrijdag markt te zijn in Colico dus je weet nooit, morgen maar even navraag doen naar de grootte van de markt.

1. Theo:
    16 september 2020
    Kippesoep met zalm... ik kan even niet op de Italiaanse naam komen..🤔
  2. Niny:
    16 september 2020
    Blikje kippensoep,aan t water met prachtige vergezichten,en ook nog muggen,pfff,maar geeft niet joh,het is vakantie....
  3. Rico:
    16 september 2020
    Theo. Minestrone con salmone! Alleen kennen de Italianen dit gerecht (nog) niet. Haha. En voor de muggen is "echte" Deet een wondermiddel. Ideaal spul. Succes met het fietsen.morgen. Ik zie op de foto een paar leuke uitdagende colletjes!