Dag 7 - Twijfelende Camperaars

7 september 2020 - Aosta, Italië

We zaten vanmorgen aan het ontbijt te bibberen en besloten nog één keer het weer tussen Italië en Frankrijk te vergelijken. Je voelt hem al aankomen we zijn weer op het laatste moment van gedachten veranderd en hebben toch besloten om Italië in te trekken, de temperatuur is beter en met de route die we voor ogen hebben denken we de regen in Italië  te kunnen ontwijken.

Een van de redenen om Italië in te trekken is dat ik de "Route des Grand Alpes" graag wilde proberen. Deze route is door de Franse en Italiaanse Alpen zonder gebruik te maken van de Mont Blanc tunnel of Frejus tunnel, kost je 1 a 2 uur extra maar je spaart € 50,- tol uit, tenslotte hebben we geen inkomen meer (haha). Nee alle gekheid op een stokje, de route gaat via skigebieden als Albertville (je weet wel van de Olympische winterspelen van jaren geleden), Valle Thorens, Valle d'Isere, enz. dus dat leek me wel een belevenis.

Nou daar hebben we geen spijt van gehad, wat een indrukwekkende bergen en mooie uitzichten. Ik (her)ken de bergen niet maar kennelijk zat de Mont Blanc (of Monte Bianco zoals de Italianen zeggen) er ook bij. We hebben de kleine St. Bernard pas gereden met een hoogte van 1971 meter via ontelbare haarspeldbochten, De weg was niet breed maar gelukkig was er nauwelijks verkeer dus het was heerlijk relaxed rijden langs de afgronden (nauwelijks vangrails), misschien dat we in totaal 20 auto's hebben gezien, wel flink wat motorrijders en een aantal dappere fietsers.

20200903_130955

IMG_2037

IMG_2039

IMG_2035

Uiteindelijk hebben we vandaag 160 km gereden maar daar hebben we wel 4 uur over gedaan en staan we nu op camping Monte Bianco in Aosta gelegen in de gelijknamige vallei en aan de gelijknamige rivier. Voor de verandering hebben we besloten om maar één nacht te blijven en dus morgen meteen door te rijden want fietsen hier in de buurt kunnen onze kuiten en dijen nog niet aan.

Maar waar gaan we nu heen, nou we hebben besluit nog even voor ons uitgeschoven, morgen gaan we ongeveer naar het midden boven de "Laars van Italië", waarschijnlijk het plaatsje Mantova. Ik ben daar heel lang geleden voor mijn werk eens geweest en in mijn herinnering is het een soort Carcassonne dus een oud vestingstadje.

Als we daar dan zijn aanbeland kunnen we nog alle kanten op, naar de meren in het noorden, naar het zuidwesten richting Toscane of Umbrie (Midellandse zee kant), naar het zuidoosten richting de Marche (Adriatische zee kant) en zelfs Kroatië is nog een optie al is dat code Oranje gebied. Nog moeilijkere keuzes voor twijfelende camperaars.

1. Theo:
    7 september 2020
    Goede keus en een prachtige route. Het reisplan blijft ons verrassen!
    Goede reis (oh en we zijn ook Italië-fan hoor 😎)
  2. Niny:
    7 september 2020
    Wat n genot om jullie verhalen te zien en te volgen,ben al n trouwe fan. Blijft spannend waarheen je kunt gaan,zo far. so good.
  3. Rico:
    8 september 2020
    Goh wat een mooie route hebben jullie gereden. Dit klinkt alsof ik die route ook ooit heb gereden, maar dat is helaas niet het geval. Maar jullie foto's zijn een mooie impressie van het doorkruiste landschap. En natuurlijk moet het jullie goed hebben gedaan om dan eindelijk Frankrijk in te kunnen ruilen voor jullie geliefde Italië. Natuurlijk is Italië prachtig, maar jullie zijn het met mij en Theo eens dat Frankrijk echt niet onderdoet voor Italië. Zou fijn zijn als je dat nu eens eindelijk toegaf!
    Maar goed terug naar Italië en de beoogde bestemming voor vandaag. Mantova! Ik ga er vanuit dat dit ook daadwerkelijk gelukt is. Over dat halen van die bestemmingen wil ik toch even een "kritische" noot laten horen. Mag ik jullie erop wijzen dat jullie inmiddels pensionada's zijn en het heilige moeten c.q. halen NIET meer nodig is. Een van de voordelen van een camper is dat je kunt stoppen waar het mooi is en dat hoeft niet perse de geplande bestemming te zijn. Daarom was ik zo blij met de titel van je leuke stukje proza, t.w. "twijfelende camperaars". Jullie noemen het "twijfelend", maar eigenlijk moet je die toevoeging gewoon weglaten, want een Camperaar twijfelt niet, maar weet gewoon nooit precies waar de weg naar toe leidt. En zo hoort het ook.
    Als je trouwens inderdaad in Mantova zit kan ik je (nu wel) uit eigen ervaring vertellen dat het net zo iets is als Carcassonne. Behalve de schitterende oude stad vindt je in de gebouwen ook veel eeuwen oude fresco's. Het enige nadeel van het bezichtigen van deze fresco's is dat je de heel tijd naar het plafond loopt te kijken en dat vindt je nek na een tijdje niet echt lekker. Blijf ons op de hoogte houden. Het is iedere dag weer leuk om jullie avonturen te Lezen.
  4. Hans:
    8 september 2020
    Rico,
    Je slaat de spijker op de kop, we hebben het camperen nog niet helemaal in de vingers. We hadden het er tijdens het nuttigen van een pizza op een terrasje in Mantova nog over, we leggen gewoon nog te grote afstanden af en we plannen te veel vooruit.
    Je hebt nou eenmaal reizigers en trekkers, reizigers weten precies waar ze naar toe gaan, hoe en wanneer. Trekkers weten soms de richting niet eens en gaan gewoon, wij zijn duidelijk nog reizigers.
    We zullen proberen ons leven te beteren en de komende dagen in ieder geval wat minder grote afstanden te rijden. Ik kan het niet garanderen, oude gewoonten zijn er moeilijk uit te krijgen. Wellicht zijn er nog vele camper vakanties voor nodig om dit aan te leren.