Di 24/8 – Dubrovnik

1 september 2021 - Starigrad, Kroatië

Vandaag staat Dubrovnik op het programma, niet alleen om dat de historische havenstad prachtig is maar ook omdat deze stad het decor heeft gevormd voor de serie “Game of Thrones” die we een aantal jaren met heel veel plezier hebben gevolgd. Dubrovnik is het verste punt van onze reis, van hieruit zullen we langs de Dalmatische kust van Kroatië richting Triest in noord Italië rijden

De eerste uitdaging van vandaag is hoe komen we er want Dubrovnik is 15 km verderop, met de camper is geen optie en fietsen kennen ze niet echt in Kroatië laat staan fietspaden. Je ziet gewoon geen fietsen op de weg en op de doorgaande smalle wegen is levensgevaarlijk, er wordt flink doorgereden.

Na wat onderzoek stopt precies voor de camping een openbare bus dus dat is boffen en voor €10,= met twee personen retour is ook niet duur.

Ze hadden ons gezegd dat de bushalte in Dubrovnik een paar honderd meter van de historische stad lag dus heel handig. Wat ze ons niet hadden verteld was dat het een steile weg heuvelafwaarts was en zo’n 300 traptreden naar beneden voordat je in het centrum was. Heuvelafwaarts ging nog wel maar we keken al met vrees uit naar de weg terug, maar goed dat was van later zorg.

IMG_2468IMG_2450

Nou Dubrovnik is echt beeldschoon, je komt zo in de middeleeuwen terecht en de “Game of Thrones” scenes kan je er zelf zo bij denken, ik zal wat meer foto’s bijvoegen want die zeggen veel meer dan woorden. Het enige nadeel zijn de vele trappen en als je de hele wandelexcursie wil doen moet je eigenlijk behalve middendoor de stad ook over de stadsmuren, die Dubrovnik omsluiten, wandelen met de bijbehorende extra trappen. Dat was voor ons een beetje te veel van het goede zeker als je bedenkt dat het 32 graden was en er op de stadsmuren geen schaduw, je loopt dus 2 uur trap op trap af met de zon op je kop over een muur.

20210824_115637

IMG_2453

IMG_2459IMG_2455IMG_2454IMG_2465IMG_2464IMG_2463

Aan het eind van de dag moesten we natuurlijk de bushalte gaan zoeken. We hebben bij het VVV nog gevraagd of er een andere halte was maar helaas we moesten de trappen weer op en de steile weg naar boven ondergaan. Op de kaart liet ze de route zien en ziet het eruit als een klein stukkie daar stonden de hoogteverschillen niet op. Met de ochtend nog in het geheugen hebben we er anderhalf uur voor uitgetrokken om te illustreren hoe lang je over zeg 500 meter kan doen. Onderweg een keer of wat een rustpauze ingelast om uit te hijgen. Je gaat aan je fysieke gesteldheid twijfelen maar gelukkig waren we niet de enige die er moeite mee hadden ook mensen van half onze leeftijd hadden er moeite mee.

De bus hebben we gehaald en ’s-avonds niet veel meer gedaan dan voor de camper hangen (nu is dat sowieso onze favoriete bezigheid).

1. Niny:
    1 september 2021
    Man o man...Ik word al moe als ik t leest,Hans veel sterkte
  2. Judith:
    1 september 2021
    Ziet er echt heel gaaf uit enne, goed gedaan Hans, je hebt het weer gered.
  3. Rico:
    2 september 2021
    Wat een mooie foto's en wat een avontuur. Gelukkig kunnen jullie zelf je tempo bepalen. Dus lekker 2 rustdagen voor de camper inlassen om te recupereren (mooie wielerterm) EN tijd om de verslagen in te halen.