Dag 3 - Jeugdherinneringen

3 september 2020 - Besançon, Frankrijk

Vandaag schoot het lekker op en hebben we ongeveer 375 km gereden van Diekirch naar Besancon. De eerste 275 km was voornamelijk snelweg maar de laatste 100 km over de "route national", soms 2-baans waar je 80 mocht en soms 4-baans waar je 110 mocht. Onderweg nog even in Luxemburg getankt en het was een verademing te constateren dat de liter teller sneller ging dan de euro teller, een liter diesel kost namelijk 95 cent in Luxemburg dus dat scheelt meer dan €20 op een tank.

We staan nu op "Camping de Besancon Chalezeule", een kleine maar leuke camping net buiten Besancon en ingeklemd tussen de uitvalsweg en het riviertje de Doubt.

20200903_175408_HDR

Zo rustig toerend over de route nationaal komen we door plaatsjes die me bekend in de oren klinken omdat we deze route al een paar keer eerder hebben gereden. Nu wil ik niet meteen beweren dat ik mij de route goed kan herinneren want ik heb het over 1981. Joyce was net bij de Shell begonnen en ik zat nog in militaire dienst, mijn werkzame leven moest een jaar later nog beginnen terwijl ik er nu mee klaar ben. Als ik het me goed herinner reed ik toen in mijn 2e auto, een Opel Manta GT.

img324

Surfplank op het dak en pub tentje in de kofferbak, onderweg naar het meer van Annecy, dat overigens overmorgen de bestemming is.

Ik kan me overigens wel de discussies nog herinneren over de kaartlees kunsten van Joyce, ze deed het goed hoor daar niet van maar we zijn toch geregeld om moeten keren. Daar heb ik nu geen last meer van want ik heb een kabouter in mijn dashboard genaamd Garmin die regelmatig roept waar ik heen moet, tot nu toe foutloos.

20200903_130955

Overigens werd het weer steeds beter naar mate we zuidelijker trokken, vandaag was het in Besancon zonnig en 24 graden en morgen is 28 graden beloofd. Voor morgen staat het oude centrum en de citadel van Besancon op het programma. We weten nog niet of we de fiets of het lokale treintje nemen. Vandaag met de camper namelijk dwars door Besancon gereden en dat viel nog niet mee, op de fiets lijkt het me in ieder geval levensgevaarlijk.

Groetjes uit La Belle France, want mooi is het wel en als ik Fransen tegenkomt gewoon Engels praten.

1. Theo:
    3 september 2020
    Hé op die camping hebben wij ook 2 x gestaan op terugreis naar huis! Er begint nu toch echt een vakantiegevoel te ontstaan! En zie je nou, die Fransen vallen best wel mee, toch? 😉
  2. Hanneke:
    3 september 2020
    28 graden daar kunnen wij maar van dromen. Het lijkt hier wel herfst.