VERRASSEND BRETAGNE

21 juni 2024 - Rochefort-en-Terre, Frankrijk

Vandaag stonden we om 8 uur op, ruim een uur vroeger dan normaal. Op ons gemak pakten we alles in en om kwart over 10 reden we de camping in Saint-Cyr af. Het was trouwens een prima camping met hele ruime plekken en mooi sanitair, desondanks was hij vrijwel leeg.

We moesten 350 km afleggen naar ons eerste doel in Bretagne, het plaatsje Rochefort-en-Terres, welke op de lijst van mooiste plaatsjes in Frankrijk hoort. De reis verliep redelijk voorspoedig en het weer werd steeds beter.

Ik had het idee van Bretagne, dat nergens op was gebaseerd, van een vlak landschap. Nou daar vergiste ik mij in, het landschap was behoorlijk glooiend en had een beetje weg van de Ardennen. Dat was al een hele meevaller en de rit door dorpjes en over kronkelige weggetjes was erg leuk.

Aangekomen bij Rochefort-en-Terres werden we dwars door het dorpje gestuurd (achteraf bleek er ook een andere route te zijn). Het dorpje bestond voornamelijk uit één redelijk smal maar heel pittoresk straatje van kinderkopjes. Dat vonden ook de vele toeristen die er liepen, het leek de spuistraat in Den Haag wel, dus stapvoets rijden want ze gingen voor een camper echt geen stap opzij (de foto's zijn trouwens van later op de dag, toen was het een stuk rustiger).

Om ongeveer 2 uur vonden we, 1 km buiten het dorpje, de camping. Joyce kreeg er een aantal mogelijke plaatsen toegewezen en had plek 69, zonder gezien te hebben, uitgekozen.   Ik reed dus de uitgekozen plek op maar deze bleek behoorlijk schuin te zijn dus ik zei, ik rijdt hier achteruit wel weer af en dan zoeken we een andere plek. Nou dat viel niet mee, door de regen was het erg zacht en mijn wielen kregen geen grip in het natte en zachte gras en begonnen te spinnen. Dan maar vooruit want het liep toch af. Ik had nog net genoeg ruimte om voor een heg langs weg te kunnen draaien maar daar stond een klein Peugeot-je. In Joyce d’r beste frans de eigenaar weten te overtuigen dat hij hem even weg moest halen hetgeen hij ook deed gelukkig. Vervolgens plek 67 uitgekozen, die was iets vlakker en ik stuurde de camper er achteruit (omhoog) op zodat ik bij vertrek weer naar beneden kan zakken. Ik heb maar niet de moeite genomen om de wielen op blokken te zetten.

Het plan was 1 dag te gebruiken voor de rit naar Rochefort-en-Terres en de dag erna op ons gemak het stadje te bekijken. Al rijdend door het straatje hadden we al gezien dat we het stadje met een uur wel gezien zouden hebben dus hebben om 16:00 de fietsen uit de camper gehaald en zijn terug gereden. Een uur was inderdaad ruim voldoende en dan hadden we nog tijd over voor een biertje op een terras.

20240621_17460420240621_17200420240621_17103620240621_17090020240621_170307

Vanavond dus weer nieuwe plannen maken voor morgen.

1. Niny:
    21 juni 2024
    Je maakt t wel weer spannend hoor
  2. Judith:
    21 juni 2024
    Jullie hebben iedere dag weer een nieuw avontuur, haha. En wat een prachtige foto’s weer!
  3. Rico:
    22 juni 2024
    Schilderachtig en zelfs op je mooie foto's is het hoogteverschil te zien. De fietsbatterijen hebben volgens mij keihard moeten werken.
  4. Gaby:
    22 juni 2024