OMAHA BEACH

25 juni 2024 - Colleville-sur-Mer, Frankrijk

Gisteravond besproken hoe we de vakantie gaan vervolgen, we hebben we nog 3 overnachtingen en 3 dagen, exclusief vrijdag want dan willen we naar huis rijden. We besluiten een stop te maken in de buurt van Omaha Beach in Normandië, een van de stranden van de invasie op 6 juni 1944.

De volgende stop zou dan bijvoorbeeld Honfleur kunnen zijn. Op één van deze stopplaatsen zouden we 2 overnachtingen maken of eventueel tussen Honfleur en Boskoop.

Dus eerst naar Omaha Beach, het is 160 km vanaf Saint-Malo dus zo’n 2 uur rijden. We vertrekken om 10:30 uit Saint-Malo en kome om ongeveer 12:45 in het plaatsje Aure-sur-Mer op een kleine maar prima camping slechts een paar km van de stranden van Normandië.

20240625_125751

Om 14:00 stappen we op de fiets en onze eerste stop is aan het begin van Omaha Beach. Op Omaha Beach zijn de meeste Amerikanen tijdens de landing in Normandië op de stranden gesneuveld omdat de landingsvaartuigen niet bij het strand konden komen en de soldaten 50 meter met zware bepakking door diep water moesten zwemmen. Een aantal zijn er verdronken voor ze aan land konden komen en een groot aantal zijn door de Duitse verdediging neergeschoten.

20240625_14213820240625_141248

Onze volgende stop was een bezoek aan de Amerikaanse militaire begraafplaats waar een kleine 10.000 Amerikaanse soldaten zijn begraven, heel indrukwekkend. Wat minder bekend is trouwens dat er in de buurt ook een Duitse begraafplaats is, die we niet hebben gevonden, waar zelfs 21.000 Duitse soldaten zijn begraven. Vanuit de begraafplaats wilden we een ander stuk van Omaha Beach bezoeken want bij het eerste stuk was niet veel te zien, anders dan een stuk strand.

20240625_144436

20240625_145024

Ik heb alle vertrouwen in google maps ondertussen verloren, althans wat fietsroutes betreft, want voor de derde keer dez vakantie kregen we het voor elkaar om op een aangegeven fietsroute op een onverhard stuk bos te komen waar we weer hebben moeten afstappen en moeten zwoegen om een paar honderd meter af te leggen.

Uiteindelijk bereikten we het gedeelte van Omaha Beach waar de meeste slachtoffer zijn gevallen, maar meer dan een gedenkteken was daar ook niet. We waren er een paar musea maar we hadden meer trek in een maaltijd en een biertje want het was warm vandaag en een museum bezoeken had niet onze hoogste prioriteit. Na een uitgebreide maaltijd en wat drankjes was het al na vijven en we wilden op de camping zijn voor Nederland-Oostenrijk, we hebben tenslotte door slecht internet nog geen wedstrijd van het EK gezien. Nou dat internet was op deze camping niet veel beter en ook met de telefoon als hotspot lukte het niet, Ik heb meer naar bevroren beeld zitten kijken dan iets van de wedstrijd te hebben gezien. Weer geen doelpunten gezien, maar telkens als ik even beeld had stond Nederland weer achter dus er is me wel wat ergernis bespaard gebleven.

Terwijl ik dit zit te schrijven hebben we nog geen besluit genomen over morgen dus jullie moeten de vlog blijven volgen om meer over morgen te weten te komen.

1. Monique:
    25 juni 2024
    Oeps weer een rare fietsroute…..Misschien heeft Rico nog wel tips voor een goed werkende route app want hier wordt je wel heel narrig van. Gelukkig wel mooi blauwe lucht 🤩☀️☀️☀️☀️🙋🏼‍♀️
  2. Hans en Joyce van Oijen:
    25 juni 2024
    Ik doe kennelijk iets niet goed, ik zal eens bij Rico in de leer gaan want ik volg zijn blog ook.
  3. Niny:
    25 juni 2024
    Doe je je best om lekker te fietsen,sodeju....maar wel n mooi plekkie om te staan ,denk ik,en puik weer,oja laat dat voetballen maar,ik zie hier alleen maar ergernis bij Henk,hou maar lekker vakantie,neem maar n wijntje,hihi
  4. Theo:
    25 juni 2024
    Google Maps, grrrr, en niet alleen voor fietsroutes. Ook voor auto's weet GM weggetjes te vinden die het predikaat karrespoor nog geeneens waardig zijn, zeker hier een in Italië niet😱. Maar fijn dat jullie in een mooie omgeving zitten, waar een hoop te zien is. Ik volg jullie blog op de voet!
  5. Judith:
    26 juni 2024
    Doen jullie voorzichtig met de fietsroutes? Gelukkig weer goed afgelopen.
    Indrukwekkend hoor de kust waar zoveel is gebeurd.
    Lekker genieten nog de laatste paar dagen!

Jouw reactie