DAG 9 – Fietsdag

28 september 2022 - Vallon-Pont-d'Arc, Frankrijk

Vanmorgen om half 11 met de fiets vertrokken. Van de plaatselijke VVV hadden we het advies gekregen om de “Via Ardeche” te rijden een redelijk nieuw fietspad van 53 km waar over het grootste deel geen auto’s reden. Nadeel was dat het geen rondje was dus je moest dezelfde weg terug. Tenzij we zoals ze zei “moedig” dan had ze wel een alternatieve route. Omdat we een hekel hebben aan heen en terug over dezelfde route besloten we vandaag moedig te zijn. Voor de geïnteresseerden  de route vanaf de camping liep via Vallon-Pont-d’Arc, Ruoms, St-Maurice-d‘Ardèche naar het verste punt St-Sernin. Even voor St-Sernin, in het plaatsje Vogüé besloten we een koffie te drinken. Dat was maar goed ook want terwijl we op het terras zaten begon het te regenen en dat heeft zo’n drie kwartier aangehouden.

20220928_122850

Nadat de zon weer was doorgebroken,  zijn we na St-Sernin richting Uzer afgebogen, het verste punt van de “Via Ardeche” althans van het stuk dat wij hadden uitgezocht. Bij Uzer op een bankje een meegebracht stokbroodje met kaas en salami gegeten.

20220928_134554 20220928_13454020220928_134523

Daar zou het spannende stuk beginnen over de openbare weg, de D2 ook wel “Route de Defilé” genoemd, terug richting Ruoms. Nou er was niet veel moed voor nodig want het was gewoon een fatsoenlijke weg alhoewel het af en toe flink klimmen was. Een prachtige route door de “Gorge” (=kloof)  welke ooit door het riviertje “Le Ligne” uit de krijtrotsen is gesleten met hier en daar een tunnel met stoplichten.

IMG_2922 IMG_2921 IMG_2920

Terug in Ruoms was het ondertussen al een uur of 3 en nog slechts 15 km naar de camping, tijd voor een biertje (of 2). Heerlijk een uur op een terrasje gezeten tot we de moed hadden verzameld om het laatste stuk te fietsen. Dat viel nog niet mee met twee biertjes in de kuiten maar toen we op de camping kwamen stond de teller op precies 65 km en was mijn batterij nog maar 13% (die van Joyce op 35%).

20220928_162723

We hebben alvast wat plannen gemaakt voor het vervolg van de vakantie, mede gelet op het weer. We hebben besloten nog één nacht op deze camping te blijven, we staan hier best en het is morgen redelijk weer, maar ook omdat het morgen markt is in Vallon-Pont-d’Arc. Vrijdag is het plan om richting Argeles-sur-Mer of Collioure te rijden, daar is het morgen en overmorgen nog slecht maar vanaf dit weekend wordt het daar mooi weer. Is een rit van dik 300 km die ik waarschijnlijk voor een deel over de tolwegen ga rijden. Daarna gaan we weer richting het noorden waarschijnlijk via de Dordogne waar het volgende week mooi weer wordt en we dus een paar dagen zullen blijven. Later meer hierover.

1. Niny:
    28 september 2022
    Goed bezig geweest,en wat n mooie omgeving
  2. Theo:
    28 september 2022
    Jullie boffen wel zeg. En wat een mooie fietsroute. Leuk verslag en foto's. Morgen veel plezier op de markt!
  3. Rico:
    29 september 2022
    Zo he. Echte fietstijgers zijn jullie aan het worden. Respect! En wat leuk dat jullie in Vogue zijn geweest. Hier hebben wij vorig jaar een aantal dagen op het strandje doorgebracht. Was behoorlijk druk daar in de zomer. Door jullie verhaal krijg ik weer een beetje een vakantiegevoel !
  4. Ken:
    29 september 2022
    Wauw wat mooie omgeving en schattige dorpjes heb je in Frankrijk zeg! Leuke verhalen en top foto’s! Veel plezier weer vandaag!