Ma 23/8 – Bosnië & Herzegovina (=BiH in het kort)

30 augustus 2021 - Lozovac, Kroatië

De Dalmatische kust van Kroatië bestaat uit een relatief smalle kuststrook ingeklemd tussen de Adriatische zee en BiH. Het is zelfs zo dat Kroatië wordt onderbroken door een strook van circa 10 km breed waar BiH aan de Adriatische zee ligt, het enige stukje.

Dit betekent op een stuk van 10 km twee keer douane controle waar we telkens ongeveer een half uur stil hebben gestaan voor de eerder omschreven paspoort controles.

Dit stukje van BiH is volgens mij het meest decadente deel ervan, wat een luxe appartementen en hotels op zo’n klein stukje, met name bij het plaatsje Neum. Er is alleen geen andere manier om bij Dubrovnik te komen dan via BiH.

Overigens waar we van Zagreb tot voorbij Split tolweg hebben kunnen rijden is de laatste 100 km de oude doorgaande weg langs de kust, met maar één rijstrook per rijrichting. Wel een schitterende weg maar het schiet niet echt op, over een paar dagen meer over deze weg.

Uiteindelijk ’s-Avond het plaatsje Orasac bereikt waar we een mooie camping hebben gevonden waar we een paar nachten zouden blijven, ook i.v.m. een bezoek aan Dubrovnik.

Het plaatsje bleek één restaurant te hebben waar je van te voren moest bespreken.  We dachten, dan zal het wel druk zijn, echter niets is minder waar. Het restaurant bleek in de tuin van een gezin te zijn die speciaal voor gasten een maaltijd bereidden met veel ingrediënten uit eigen tuin. Uiteindelijk bleken er 4 tafels te zijn gedekt en alle gasten kregen hetzelfde voorgeschoteld, dus geen menukaart. We hebben er heerlijk gegeten voor weinig (€40 voor twee voorgerechten, hoofdgerecht (mixed grill), nagerecht, likeurtje vooraf, wijn en water bij het eten), onvergetelijke avond.

20210823_19065420210823_19100220210823_200916

1. Niny:
    30 augustus 2021
    Geweldig zo n restaurant,geen drukte,je rijdt er n stukkie voor maar dan heb je ook wat 😍😍
  2. Theo:
    30 augustus 2021
    Wat een uitzicht!
  3. Rico:
    31 augustus 2021
    Mooi restaurantje. En wat een prijs. Afgelopen week buiten de deur gegeten. Niets bijzonders, maar wel voor ruim het dubbele.
  4. Judith:
    1 september 2021
    Ziet er heerlijk uit en een supermooi plekje!
  5. Hanneke:
    2 september 2021