Ma 6/9 – Eindelijk een keer fietsen

9 september 2021 - Ossiach, Oostenrijk

Istrië leent zich best goed voor een fietstocht omdat het relatief vlak is dicht bij de kust, tenminste zo leek het. Dit keer volledig opgeladen batterijen want de ervaring van 2 dagen eerder wilden we niet nog een keer meemaken, tenminste dat dachten we. We hadden een route uitgezocht in de buurt van Porec, de route was 51 km plus 3 km om bij de route te komen en 3 km om weer terug op de camping te komen, totaal dus 57 km. Ik vond dit wat veel dus ik had een short cut bedacht, tenminste dat dacht ik.

Laat ik beginnen met de prachtige route te beschrijven, hij ging door wijngaarden door dorpjes waarvan ik de namen ben vergeten, velden met olijfbomen echt prachtig allemaal. Alleen het vlakke landschap viel tegen, het was best heuvelachtig te noemen en soms ronduit steil, we moesten geregeld de ondersteuning op vol zetten en dat was te merken aan de batterijcapaciteit. Ongeveer op de helft van de rit was het batterijverbruik al over de helft dus we besloten minder van de ondersteuning te vragen en heuvel op een veel lagere versnelling te kiezen. Dat hielp wel qua batterijverbruik maar onze kuiten en dijen dachten daar anders over.

Op ongeveer 60% van de route bleek ook nog dat we de short cut hadden gemist, beetje geïmproviseerd en uiteindelijk heb ik toch 3 km van de route af weten te snijden zodat we in totaal 54 km hebben gefietst, niet slecht vonden we zelf.  Op 75 % van de route kwamen we in  Porec dat we van vorige vakanties nog kenden, even een heerlijk ijsje gegeven om de laatste 15 km te kunnen volbrengen.  Uit eindelijk had ik  toch nog 13% batterijcapaciteit over en  Joyce meer dan 25% dus een heel geslaagde dag en die middag meer van het landschap gezien dan de 5 jaren dat we vroeger zijn geweest, toen kwamen we de camping namelijk nauwelijks af. Helaas deze dag geen foto’s gemaakt.