Dag 7 - Cordoba

9 november 2021 - Villafranca de Córdoba, Spanje

Om te beginnen, ik heb de foto’s op mijn fotocamera terug kunnen vinden, de camera had ze om de een of andere reden in een andere map gezet, er is dus niets verloren gegaan. Vandaag veel nieuwe foto's gemaakt in Cordoba dus ik heb Sevilla maar even gelaten voor wat het was.

Vandaag stond Cordoba op het programma, we moesten om 7 uur op staan om de bus te halen en de bushalte was een kleine kilometer van de camping verwijderd. De busreis verliep soepel en 40 minuten later werden we op het busstation ergens in Cordoba afgezet. Nu had ik al wat onderzoek verricht en een hop-on-hop-off bus stopte daar ook. Tenminste volgens internet maar niets van dat alles, misschien dat ze in het laag seizoen niet rijden. Omdat we niet wisten hoe ver het was hebben we maar een taxi genomen naar het oude centrum.

Ik kan jullie meteen verklappen dat we Cordoba een onwijs leuke stad vonden, qua sfeer heel anders dan het grotere Sevilla. Het oude centrum van Cordoba is veel compacter en heeft veel meer kleine straatjes.

Alles is lopend goed te doen ook omdat we allebei duidelijk beter konden lopen dan in Sevilla. In Cordoba zijn duidelijk tekenen van een mix van culturen over de eeuwen van de Islam (invloed van de moren zoals dat in Spanje heet), het jodendom en het christendom.

Dit is onder andere goed te zien in de Mezquita. Dit is ooit een moskee geweest, gebouwd in 800-900 door de moren maar na het verjagen hiervan is het een kathedraal geworden in 1236. Alhoewel we niet zo van kerken en moskeeën zijn, besloten we toch naar binnen te gaan want het was nog vroeg en het was redelijk rustig. Heel indrukwekkend de gewelven van de moskee en het pracht en praal van het Chistendom.

20211109_101014IMG_2648IMG_2656IMG_2659IMG_2660

Hierna zijn we door de joodse wijk gaan slenteren met leuke kleine straatjes, heel gezellig.

IMG_2663IMG_2664-1

Ook zijn we bij een paleis geweest maar daar stond een wachtrij van een uur of zo dus die hebben we maar overgeslagen, was nog genoeg te zien.

20211109_121511IMG_2666IMG_266520211109_105000

Na een uurtje op een terrasje te hebben gezeten onder het genot van een biertje besloten we naar het station te gaan lopen, bleek achteraf maar 2 kilometer te zijn en we hadden hier al een kwart van afgelegd. Lopen ging nog steeds goed dus we durfden het wel aan.

Morgen doen we rustig aan want we hoeven maar een kleine 200 kilometer te rijden naar Granada. Kijken of we donderdag in de Alahambra kunnen komen, heb geprobeerd online tickets te boeken maar dat is mislukt.

1. Hanneke:
    9 november 2021
    Fijn dat het beter gaat met Joyce dr knie, hoop dat het zo blijft.
  2. Niny:
    9 november 2021
    Dat was n dagje cultuur opsnuiven,prachtige foto s,ik geniet met jullie mee.en voor twee slecht te been...gaan jullie lekker
  3. Monique:
    Mooie sfeerimpressie van Cordoba.🤩
    De Alhambra in Granada is een echte aanrader! Zo prachtig en fotogeniek! Ik hoop dat het jullie lukt om tickets te bemachtigen!
  4. Theo:
    9 november 2021
    Mooie foto's en gelukkig dat het lopen goed is gegaan! Rustig aan, jullie hebben vakantie.. 😄
  5. Rico:
    10 november 2021
    Mooi verslag. Ook de foto's brengen ons weer terug naar ons bezoek in Cordoba. Genieten
  6. Judith:
    11 november 2021
    Wauw, ziet er supermooi uit met dat mooie heldere weer.