Dag 3 – Castets -> Plasencia (740 km)

5 november 2021 - Plasencia, Spanje

Ook vandaag schoot het goed op en zijn we al een heel eind in Spanje. We staan nu op een camping zo’n 300 km boven Sevilla maar daarover later meer.

Het bleek gisteren bij aankomst op de camperplek dat de slagboom open stond en de parkeerautomaat niet werkte, was dus een erg goedkope overnachting dit keer. Zoals gisteren al vermeld hadden we gelukkig wel stroom. Overigens was het een heel erg nette camperplaats in een klein dennenbosje met 20 plekken waarvan er maar 6 bezet waren.

20211105_081826

De dag begon behoorlijk koud (zo’n 4 graden) en erg mistig. Net als gisteren en eergisteren waren we om ongeveer half 9. De mist bleek het laatste stuk door Frankrijk niet meer op te lossen, gelukkig was het rustig. Toen we Spanje in reden om een uur of 10 begonnen we met de uitlopers van de Pyreneeën. Eer erg mooie rit, jammer dat de mist inmiddels was overgegaan in regen die de rest van de morgen en het begin van de middag aan zou houden. Ook wilde de temperatuur maar niet boven de 5 graden stijgen. We begonnen al te vrezen toch iets te laat te zijn vertrokken.

Het rijden in Spanje was even wennen, de rijstroken zijn een stuk smaller dan in Frankrijk en op de vluchtstrook, voor zover aanwezig dan, kon geen auto staan. De aanduidingen op de verkeersborden kan ik in het Frans nog wel een beetje volgen maar mijn Spaans gaat niet verder dan “dos serveza’s por favor”, dus dat schiet niet op. Even iets geconcentreerder rijden maar alles went.

Het noorden van Spanje valt, als je de Pyreneeën eenmaal uit bent, een beetje tegen qua landschap, het is redelijk plat en voornamelijk bruin of geel, misschien dat de landerijen zijn leeg gehaald en klaar zijn voor het voorjaar. Pas na zo’n 300-400 km begon het landschap weer mooi te worden. Je doorkruist halverwege de “Sierra da Gredos”, een bergketen die zich uitstrekt van Madrid tot Portugal met als hoogste piek de “Pico Almanzor” van net geen 2600 meter. Volgens ons lag er zelfs sneeuw op de top. Toen we de bergen achter ons hadden gelaten reden we de regio Extremadura binnen dat grenst aan Portugal (zijn we zo’n 50 km vanaf).

We besloten een echte camping op te zoeken met goede sanitaire voorzieningen want het wordt tijd om even lekker te douchen. We zochten en vonden een camping in “Parque Nacionale de Monfraque” waar we om een uur of 4 aankwamen.

20211105_165112

Wat ik even ben vergeten te vertellen is dat om een uur of 2 de zon was gaan schijnen en de temperatuur het laatste uur was gestegen naar 15 graden, eindelijk met een wijntje en een biertje in de zon kunnen zitten .

20211105_165138

Morgen een rustiger reisdag, zo’n 300 km naar Sevilla en daar een camperplaats in de stad zoeken. Dit zal waarschijnlijk een parkeerplaats op asfalt worden waar we camper aan camper zullen staan. Niet echt ons ding maar om een stad te bezoeken kan je soms niet veel anders. We hebben dan ongeveer 2400 km gereden

1. Niny:
    5 november 2021
    De reis schiet dus goed op,morgen lekker door d e stad lopen,even de benen strekken,,nu nog de zon.
  2. Hanneke:
    5 november 2021
    Lekker even in zonnetje zitten, het weer zal nu wel beter worden. In onze hoek van spanje is het 21 graden.
  3. Theo:
    6 november 2021
    Lekker relaxed zo te zien!
  4. Judith:
    6 november 2021
    Gaat inderdaad snel zeg de reis. Vol gas richting zon! Blij voor jullie dat de temperatuur aangenamer wordt en jullie lekker buiten kunnen zitten :)