Dag 17 – Tavira -> Lagos (110 km)

20 november 2021 - Praia da Luz, Portugal

Het is vandaag zaterdag en we staan sinds gisteren op een camping “Turiscampo” in Lagos. Ik heb ook gisteren niets in mijn blog geschreven omdat ik dacht daar vandaag de hele dag voor te hebben, maar daarover later meer.

We hebben de Algarve vandaag van oost naar west doorkruist waarbij we zoveel mogelijk langs de kust zijn gereden, zonder tolwegen uiteraard. Met elke 2 km een rotonde doe je bijna 3 uur over 110 kilometer maar het was een mooi ritje en we hebben de tijd. Als ik eerlijk ben zou mijn voorkeur uitgaan voor Portugal om te overwinteren boven Spanje, het is allemaal wat kleinschaliger en volgens mij ook goedkoper. Nu is overwinteren in een appartement of villa niets voor ons maar dit ter informatie.

Lagos ligt bijna in de meest zuidwestelijke pint van Portugal, er liggen nog één of twee gehuchten westelijker maar dan begint de Atlantische oceaan.

De camping waar we nu op staan is werkelijk prachtig, terwijl ik dit schrijf (het is nu 1 uur) ligt Joyce lekker in het binnenzwembad met bubbelbaden. Is voor mij altijd weer een hoop gedoe dus ik heb gezegd “ga maar ik ga aan mijn blog schrijven”. De camping heeft van alles, openlucht zwembad, overdekt verwarmd zwembad, fitness en wellness centrum, restaurant, snackbar, supermarkt en wat belangrijk is uitstekende sanitaire voorzieningen. Kost €23 in plaats van een camperplaats van €10 maar daar krijg je dan ook wat voor.

20211119_14273320211119_161326

20211119_13432120211119_13431020211119_14264120211119_141822

Ik zei eerder al dat ik verwachte vandaag de tijd te hebben om aan mijn blog te schrijven, het regent namelijk al sinds vanacht en de vooruitzichten zijn dat hier vandaag geen verandering in komt, pas aan het eind van de dag wordt het droog, waarschijnlijk voor de rest van de week. Wat wel verandert de komende week is dat de temperatuur 5 graden lager is, het wordt dus maar 15 graden in plaats van 20 en dat scheelt een korte broek en een vest. Dit geldt trouwens voor de gehele Spaanse en Portugese costa’s

Dit is de reden dat we al over de terugreis zijn gaan nadenken, van de punt van Portugal naar Boskoop is het zo’n 2700 km dus wel 4 dagen rijden. Het plan ziet er nu zo uit dat we misschien morgen nog een dag extra op deze camping blijven en misschien even naar Lagos gaan op de fiets of met de bus (moeten we nog even uitzoeken). Daarna denken we een stukje langs de Atlantische kust richting Lissabon te gaan, is zo’n 200 kilometer en daar 2 dagen over te doen. Wat jammer is dat in Portugal het vrij kamperen in 2020 is afgeschaft en op een hoop gratis camperplaatsen bij baaitjes en strandjes niet meer mag worden overnacht, er wordt streng gehandhaafd en de boetes zijn hoog (ik heb €200 gehoord tot wel €2000 in natuurreservaten).

Denk overigens niet dat we Lissabon aan gaan doen want daar zijn we tijdens een cruise al geweest (dezelfde met de jongens als eerder genoemd). Ongeveer vanaf Lissabon steken we schuin Portugal door naar Spanje en daar zullen we de tolwegen weer opzoeken en gas geven richting Boskoop.

Waarschijnlijk zullen we dan eind volgende week weer thuis zijn, een dag of 2 eerder dan gepland. Zover is het nu echter nog niet.

1. Niny:
    20 november 2021
    Doe maar rustig aan,hier regent t ook.en ook wat frisser
  2. Monique:
    20 november 2021
    🤩Portugal is echt zalig!!! Jullie hebben dan nu even buitje voor het stof.... geniet ☀️er nog maar lekker van!!!
  3. Rico:
    20 november 2021
    Wat een mooi plekje hebben jullie. Genieten.
  4. Hanneke:
    21 november 2021
    Wat een heerlijke camping, zou bijna weer gaan camperen. Wat fijn dat jullie portugal zo leuk vinden.