DAG 3 - DOLE

22 september 2022 - Dole, Frankrijk

Het was berekoud vannacht en we hadden moeite ons warme bed te verlaten om ons in de kou te wassen en aan te kleden maar wat moet dat moet. Uiteindelijk de fietsen tevoorschijn gehaald met als doel Dole en omgeving te verkennen. We gingen niet te vroeg want het werd rond de middag pas aangenaam. Dole is een leuk oud stadje met gezellige straatjes, een kathedraal en het geboortehuis van Louis Pasteur (zie foto’s). We hebben het een paar keer in de rondte gefietst en toen we het wel hadden gezien besloten wat een terras op te zoeken om wat te gaan drinken en eten.

20220922_144523 20220922_135549

Het is duidelijk dat we nog aan de Franse gewoonten moeten wennen want om 2 minuten over 2 liepen we het eerste terrasje op dat behoorlijk vol zat en er werd ons meegedeeld dat 14:00 “service finit” betekende en we dus niet meer werden bediend, kut Fransen was onze reactie. Dan maar een ander terras, volgens ons het restaurant waarvan de pizza’s door Rico werden aangeprezen (zie foto). Het was inmiddels 5 over 2 en ook hier werden we niet meer bediend. We zijn langs nog een paar terrasjes gefietst met overal hetzelfde resultaat.

20220922_141017

We weten nu waarom we liever naar Italië gaan want daar kan je de hele dag door op een terrasje zitten om wat te eten of drinken.

Maar goed dan maar een kleine 20 km gefietst langs het kanaal dat de Rhone en de Rijn met elkaar verbindt. Vervolgens richting camping om daar dan maar wat te drinken en een zak chips open te trekken. Onderweg nog even bij een parkeerplaats gestopt om de beoefening van de Franse volkssport te kijken “Jeu de Boules”. Het werd al snel duidelijk dat we nog ver zijn verwijderd van de kunsten die we mochten aanschouwen. Laat in de middag dan maar even samen geoefend op de camping.

20220922_150642

Gelukkig hadden we een pak nasi en een pak bami in de vriezer want het was ondertussen al te koud en te donker geworden om terug naar Dole te fietsen voor een hapje eten.

Morgen wordt het nog een dag mooi weer dus we hebben besloten nog een dag in Dole te blijven en dan wat vroeger op een terras wat te eten en te drinken. Dan kunnen we ’s-avonds stokbrood eten met wat we nog in de koelkast hebben.

1. Niny:
    22 september 2022
    Sodeju,moet je toch maat n bammetje voor onderweg meenemen,hihi
  2. Theo:
    22 september 2022
    Het blijft wennen.... 🧄🥐🥖🍷🕑
  3. Judith:
    23 september 2022
    Ziet er leuk uit! Jullie kunnen ook altijd nog naar Italië vanuit Frankrijk… Hele mooie route langs de Côte d’Azur😊
  4. Hanneke:
    23 september 2022
    Waardeloos, daarom gaan wij ook nooit naar frankrijk. Stom volk.
  5. Hanneke:
    23 september 2022
    Rob zegt met gierende banden weg daar.😀😀
  6. Rico:
    23 september 2022
    Tsja wat zal ik zeggen als Francofiel tegen een groep van "vrienden van Frankrijk" ahum! Hans zei het al "je moet je verdiepen in de Franse zeden en gewoontes". Iedere Franse werknemer krijgt namerlijk van zijn werkgever een vergoeding om tussen de middag te gaan eten in een restaurant. En dat doen ze ook massaal tussen 12.00 u en 14.00 u. Daarna is het klaar, behalve in de zomer of in de toeristische gebieden dan zijn ze wel de hele dag open. En uiteindelijk is het advies van Judith de meest slimme. Geniet van Frankrijk op de weg naar Italie!
  7. Hans:
    Vanmiddag besloten in Frankrijk te blijven. We passen ons gewoon aan 🥴