Dag 19 – Lagos -> Odivelas (190 km)

22 november 2021 - Odivelas, Portugal

Alvorens het verslag van vandaag te doen wil ik jullie wijzen op een filmpje dat we gisteren voor het eerst op de blog hebben gezet. Het filmpje staat niet in het verhaal zelf maar onder een apart tab blad  “Video’s” wanneer je het verslag opent.

Vandaag zijn we voorzichtig aan de reis noordwaarts begonnen, we moeten toch een keer richting huis. De eerste 75 km gereden over een prachtige weg door het natuurgebied langs de kust, de weg ligt iets van de kust af dus je ziet de zee nauwelijks maar het was een prachtige rit. Kennelijk vinden veel camperaars dit want we kwamen er genoeg tegen. Hierna bij Vila Nova de Milfontes afgebogen en landinwaarts gaar rijden door een bergachtig landschap. We hadden een camping op het oog aan een stuwmeer, schuin onder Lissabon maar dan halverwege de Spaanse grens. Het was een erg rustige weg en soms kwamen we kilometers niemand tegen. De kwaliteit van de weg was uitstekend behalve de laatste 25 kilometer dan, toen kwamen we ook helemaal niemand meer tegen.

Joyce heeft onderweg lukraak nog wat foto’s gemaakt vanuit de auto. Op een van de foto’s zie je kurkeik waarvan we er duizenden hebben gezien. De boom moet eerst 25 jaar oud worden alvorens het kurk gaat produceren. De bast van de boom wordt eens in de 9 a 10 jaar van de boom gehaald voor kurk, kost erg veel tijd, vandaar steeds vaker schroefdoppen, zeker met het tempo van Joyce erg handig.

20211122_12315720211122_12050520211122_122643

De camping is inderdaad prachtig en er was plek zat, ze zochten een wat hoger gelegen plekje uit dat uitkeek over het meer. De camping is vrijwel uitgestorven, ook de seizoen kampeerders laten het afweten. Is ook niet zo gek, het is nu zo’n 15 graden en een harde wind dus je kan eigenlijk niet buiten zitten. We blijven hier minimaal 2 nachten, misschien kunnen we morgen wat fietsen.

20211122_14194720211122_15183620211122_15033920211122_141844Daarna zullen we Spanje weer inrijden ter hoogte van Merida (bij Bandajoz de grens over) en daar zullen we de snelweg weer opzoeken en een steen op ons gaspedaal leggen voor de reis naar Boskoop.

1. Hanneke:
    22 november 2021
    Goede reis, rij veilig! En die video kan ik niet vinden
  2. Hanneke:
    Herstel, ik heb hem😀😀
  3. Niny:
    22 november 2021
    O jee film bekijken,,,maar goed dat je het uitlegt voor deze leek,geniet er nog lekker van,want hier hebben we vanmorgen voor t eerst ruiten moeten krabben,hiihi
  4. Niny:
    Het is gelukt....mooi vaartochtje
  5. Theo:
    Rij voorzichtig!
  6. Monique:
    22 november 2021
    Weer mooie plaatjes en dito verhaal! Goede terugreis!
  7. Rico:
    23 november 2021
    Haha mooi verhaal. Toch fijn voor de Portugezen dat de persoon, waar ze de kurk voornamelijk voor produceren, eindelijk hun land heeft bezocht. Fijne terugreis toegewenst. Vergeet niet te genieten van het mooie Frankrijk.