Dag 1 - Erwtensoep

1 september 2020 - Diekirch, Luxemburg

Laat ik beginnen met de eindbestemming van vandaag, ik schrijf dit bericht op camping “De La Sûr” in Diekirch – Luxemburg en ik zit in de camper (zie onderstaande uitleg). De naam van de camping zegt het al, hij ligt aan het riviertje de Sûr welke door Diekirch stroomt. Diekierch schijnt naast een bierbrouwerij en een museum een leuk oud centrum te hebben dat we morgen gaan verkennen, we hebben namelijk besloten hier een extra nacht te blijven en morgen een stuk te gaan fietsen door het heuvelachtige landschap.

Het is mij niet helemaal duidelijk of dit landschap wordt gevormd door uitlopers van het Eifel gebergte in Duitsland of van de Ardennen in Belgie, ik geloof het laatste.

Vandaag was geen moeilijke route, ik kende het grootste gedeelte uit mijn hoofd omdat we via Eindhoven, Maastricht en Luik langs Malmedy zijn gereden waar we al een paar jaar achtereen ons familieweekend vieren (in Waimes). Het was voornamelijk snelweg en pas bij St Vith (30 km onder Malmedy) zijn we van de snelweg afgegaan voor de laatste 50-75 km binnendoor. We zijn vanmorgen om een uur of 10 vertrokken en om ongeveer half 3 vonden we het welletjes en hadden we 353 km afgelegd.

Schreef ik gisteren nog dat we via Luxemburg en Frankrijk naar Italië rijden vanwege het weer, nou dat viel vandaag dus een beetje tegen. Tot noord Belgie was het aardig weer, beetje wolken beetje zon, en liep de temperatuur op naar zo’n 21 graden. Halverwege België begon het echter kouder te worden, mogelijk doordat we in de Ardennen wat gingen stijgen, met een dieptepunt van 12 graden in Dierkirch. Tot overmaat van ramp begon het de laatste 30 km ook nog te regenen. Gelukkig werd het na aankomst snel droog maar de temperatuur verbeterde zich nauwelijks omdat de zon niet echt wilde doorbreken. Zodra we uit de camper stapten was het dan ook meteen de vesten aan en de korte broeken omwisselen voor jogging broeken en zo hebben we uiteindelijk toch nog een tijdje buiten gezeten. Om een uur of 7 werd het echt te koud om buiten te zitten en zijn we maar naar binnen gegaan, vandaar dat ik dit in de camper schrijf.

Dit verklaart dan ook de titel van vandaag, met het inpakken van de camper hebben we niet alleen de koelkast leeg gemaakt maar ook een paar dingen uit onze voorraad kast gehaald. Toen we vanavond een maaltijd moesten bedenken was de keus snel gemaakt (zie foto). We hopen dat het vanaf nu mooi weer gaat worden dus dan hoeven we dit niet meer mee terug naar huis te nemen.

20200901_174957

Morgen belooft het wat warmer en zonniger te worden, maar pas aan het eind van de ochtend. Dat wordt dus uitslapen, bij 10 graden je ontbijtje nuttigen klinkt niet aanlokkelijk.

Heb ik vandaag nog één probleem op te lossen. In Luxemburg is het dragen van een mondkapje verplicht in openbare ruimten, daar valt ook het toiletgebouw op de camping onder is mij nadrukkelijk gezegd . Ik denk dat vanavond het tanden poetsen met een mondkapje op een zooitje gaat worden!!!

Morgen hoop ik wat over de omgeving Diekirch te kunnen vertellen want zoals gezegd we blijven hier een extra nacht.

1. Rico:
    1 september 2020
    Haha. Toch hoop ik voor jullie dat dit de laatste keer is dat de dinersuggestie "erwtensoep" is, want ik ga er van uit dat dit jullie enige pak erwtensoep was. Of hebben jullie de nostalgische zak aardappelen, die Nederlanders altijd meenamen in de caravan, vervangen door een doos pakken erwtensoep?
  2. Hans:
    2 september 2020
    Geen erwtensoep meer bij ons maar wel een klein zakje aardappels omdat die nog in de kast lag.
    Behalve de voorraad wijn van Joyce en natuurlijk anderhalve kilo Bodegraafse kaas hebben we sowieso niet heel veel bij ons.
    Vandaag lekker pizza gegeten op een terrasje.
  3. Theo:
    3 september 2020
    Lekker Hollands ;-). En die aardappelen lekker bakken met schil in stukjes, beetje olie en rozemarijn!